204 Google Reviews
Beoordeeld met 5/5
204 Google reviews
App onze verhuisadviseur

Auto exporteren naar Portugal

Vaak willen Nederlanders na een emigratie naar Portugal ook hun eigen auto invoeren. Dit wordt vaak gedaan, omdat men niet zomaar een nieuwe auto wil kopen. Je kunt na invoering van de auto namelijk gewoon je Nederlandse kenteken omzetten naar een buitenlands kenteken. In dit geval een Portugees kenteken.

Met de benodigde documenten is dit zo gedaan en is het toegestaan om voor jou als onderdaan van een land uit de Europese Unie, in dit geval dus Nederland, één auto per volwassene belastingvrij in te voeren. Dus eigenlijk hoef je je helemaal geen zorgen te maken over een nieuwe auto en kun je in Portugal nog even genieten van je oude en vertrouwde auto. Wel moet je dan nog een tijd met een Nederlands kenteken rijden, maar dit is zeker geen probleem.

Wat dien je in Nederland te regelen?

Wat je als eerste moet doen is naar een keuringsstation. Dit kan een stations van het RDW zijn, maar het mag ook het station zijn van een erkend exportbedrijf bij jou in de buurt. Dit is een exportbedrijf met een erkenning van het RDW. Eenmaal op locatie kun je jezelf aanmelden bij de balie.

Wat heb je nodig?

Ben jij de geregistreerde eigenaar van het voertuig? Dan is je legitimatiebewijs in combinatie met je kentekencard voldoende. Ben jij niet geregistreerd als eigenaar van het voertuig? Dan ben je verplicht om ook je kentekencard met hierop de tenaamstellingscode of het tenaamstellingsbewijs deel 1B te overhandigen. Vergeet hierbij dan ook niet overschrijvingsbewijs mee te nemen. Zijn er eerder kentekenplaten afgegeven? Dan moet je deze ook meenemen. Heb je deze platen niet? Dan hoef je de auto alleen af te melden bij de balie.

Staat de auto op naam van een bedrijf? Dan moet er wel een ondertekend uittreksel van de Kamer van Koophandel mee. Deze mag niet ouder dan 1 jaar zijn. Ben u de tekenbevoegde niet? Dan dien je ook een machtiging van de tekenbevoegde mee te nemen. Hierna dien je de kosten voor dit proces te betalen. Dit is €10,30.

Welke papieren krijg je mee?

Het RDW of het exportbedrijf zal je voertuig per direct afmelden in het kentekenregister. Dit betekent dat de auto dan ook vanaf dat moment niet meer in het Nederlandse kentekenregister geregistreerd staat.

Van de medewerker aan de balie ontvang je een vrijwaringsbewijs. Dit is het bewijs om aan te tonen dat de registratie van de auto daadwerkelijk stop is gezet. Je krijgt je kentekencard met een afgeknipt hoekje terug en als je een tenaamstellingsbewijs had ingeleverd krijg je die ook terug. Ook het papieren kentekenbewijs deel II krijg je terug voor uitvoer. Dit is het bewijs van export. Dit bewijs heb je samen met je kentekencard of je tenaamstellingbewijs nodig voor het registreren van je auto in Portugal.

Invoerproces Portugal

Heb je alles in Nederland goed geregeld en zul je verder in Portugal niet tegen problemen aanlopen? Alles goed geregeld hebben is immers je eigen verantwoordelijkheid. Sta je namelijk straks al op Portugees grondgebied en zijn er bepaalde dingen niet goed geregeld of mis je een document dan ben je hier zelf verantwoordelijk voor. Houdt je dus van tevoren goed aan de regels zodat je in Portugal niet voor verrassingen komt ze staan.

Wanneer je vrijstelling wilt van invoerrechten van je voertuig dan dien je deze wel minimaal 6 maanden in bezit te hebben. Vroeger was dit nog 1 jaar. Verder mag je de ingevoerde auto na 1 jaar boetevrij doorverkopen. Vroeger was dit nog 5 jaar.

Nodige formulieren

Verder zijn er natuurlijk allerlei formulieren nodig voor de vrijstelling van je voertuig. Wanneer je hulp denkt nodig te hebben bij het invoeren van je voertuig kun je altijd de website van ACP.pt raadplegen. Zij bieden je namelijk een import service aan waar je gebruik van kunt maken en je kunt ook alvast opzoeken hoeveel wegenbelasting je in Portugal moet gaan betalen. Als je voor hun import service kiest hoef je zelf bijna niks meer te doen, dus het is zeker de moeite waard om even op hun website rond te kijken.

Je auto zelf invoeren

Wij Nederlanders zijn vanaf oudsher echte doe-het-zelf mensen. Het is een heel nieuw avontuur wanneer je de registratie in Portugal zelf regelt voor de export van je auto. Je krijgt gelijk te maken met de Portugese cultuur en kun je het eigenlijk ook zien als een eerste stap van je inburgeringsproces. Het is vaak zo dat in de wat zuidelijkere landen alles wat langzamer gaat.

Zo dus ook in Portugal. Daarom willen we je wel waarschuwen dat wanneer je ervoor kiest om de invoer zelf te regelen het enorm veel vraagt aan geduld, doorzettingsvermogen en een hele goede kennis van de Portugese taal.

het invoeringsproces

Nadat je alles in Nederland netjes hebt geregeld bij het RDW moet je beginnen met de procedure bij het Instituto da Mobilidade e dos Transportes (IMT), ofwel het Portugese RDW. Je kiest hiervoor een kantoor uit en dat is dan vaak het dichtstbijzijnde kantoor. Vergeet bij je afspraak niet je COC, dit is het officiële fabrieksdocument van je voertuig. Dit is een document met de technische specificaties van de auto. Heb je deze niet? Dan kun je deze bij je auto dealer aanvragen.

Verder moet je het kentekenbewijs en formulier model 9 niet vergeten. Deze kun je hier vinden: Vul de vereiste velden op het document vóór je afspraak in.

De eerste stap is natuurlijk om de auto netjes Portugal in te krijgen. Daarna kun je bij de douane regelen dat de auto belastingvrij Portugal ingevoerd kan worden zodat je er geen invoerbelasting over hoeft te betalen.

Het IMT

Je zou denken dat een auto invoeren in Europa, waar we vrij verkeer van goederen hebben, iets makkelijker zou zijn, maar helaas is dit niet het geval.

Bij het IMT krijg je na het aanmelden voor je afspraak een document met uitleg over de procedure. Dit document kun je ook op de website van het IMT vinden. Bij het aanmelden kijken ze alles nog even goed na en sturen je daarna direct door naar het dichtstbijzijnde keuringsstation.

Tijdens het proces van keuren wordt je geduld op de proef gesteld en zul je merken dat je echt moet leren leven met de rustige en langzame werkwijze van de Portugezen. Boos worden heeft namelijk geen zin en de directeur erbij roepen ook niet, want deze meneer besluit uiteindelijk of jouw auto op Portugees grondgebied mag komen. Tot 10 tellen dan maar!

Invoerbelasting

Na de technische goedkeuring bij het IMT moet je naar de douane om te regelen dat je de invoerbelasting niet hoeft te betalen. Je kunt hiervoor het dichtstbijzijnde kantoor opzoeken via Google. Het is verstandig om het kantoor eerst even te bellen, want soms zijn er handelingen die nodig zijn voor een bepaald soort voertuig die sommige kantoren niet mogen uitvoeren. Dit zou dus betekenen dat het voor kan komen dat je naar een kantoor moet rijden die iets verder is. Vraag ook meteen wat je mee moet nemen zodat je later niet nog een keer terug moet. Of je neemt gewoon gelijk alles mee. Ook is er een mail die je toegestuurd krijgt. Dit is een lijst die je goed moet controleren vóórdat je het meeneemt.

Portugese kentekenbewijs

Als dit allemaal goed is gekeurd en geregeld is krijg je na een aantal dagen je je nieuwe kentekenbewijs in je brievenbus! Hierna moet je naar de belasting om de wegenbelasting te regelen en dien je deze ook per direct te betalen.

nl_NL