Meteen naar de inhoud

Verhuizen naar Italië: wat te doen?

Het prachtige Italië. Veel Nederlanders vliegen er naartoe voor een stedentrip in een van de hippe steden zoals Rome, Milaan of Florence. Máár van oudsher is het ook echt een autovakantieland voor ons Nederlanders. Wie kent er nou niet iemand die met de camper of auto in de zomervakantie richting Toscane of het Gardameer is vertrokken? Misschien ben jij ook een van die mensen en is het daarom dat je verliefd bent geworden op het land en er wilt gaan wonen. Ga je emigreren naar Italië? Als je naar Italië gaat verhuizen moet je dit artikel met nuttige tips zeker uitlezen zodat je jouw Italiaanse droom kunt waarmaken.

Bestemming Italië

Veel mensen dromen al jaren over een emigratie en wanneer je eenmaal die stap hebt genomen zul je voelen hoe bevrijdend dit is. Het fijne aan het feit dat je naar Italië verhuist is dat het een land in de Europese Unie is. Het is namelijk zo dat hoe we het ook wenden of keren: verhuizen naar een van de Europese landen is het makkelijkst.

Waar ga je in Italië wonen?

Italië is een heel erg groot land. Dit betekent dat de regio’s heel erg van elkaar kunnen verschillen. Daarom is het verstandig dat je wel eerder de regio bezoekt om te weten hoe het is om daar te gaan wonen. Tuurlijk is een vakantie anders dan daadwerkelijk emigreren, maar niet elke regio heeft dezelfde sfeer. Daarom is het verstandig om meerdere regio’s te bezoeken zodat je overal een beetje van de sfeer kunt proeven en zo een keuze kunt maken voor jezelf. Voor het verhuizen naar Italië moet je dit wel van tevoren goed uitzoeken voor jezelf.

Voorbereiding op de emigratie naar Italië

Voor een verhuizing naar een ander land dien je alles goed te regelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan je huur, rekeningen en de belastingdienst. Dit kun je allemaal het beste uitzoeken voordat je uit Nederland vertrekt. In dit artikel gaan wij alles met betrekking tot Italië bespreken zodat je het niet al te moeilijk zult hebben. Ook kun je op onze website de verhuischecklist raadplegen om alles stap voor stap goed aan te pakken.

Verhuisbedrijven

Je vertrekt naar het buitenland en wilt je gehele inboedel meenemen. Hiervoor dien je een geschikt verhuisbedrijf te vinden. Vanwege je internationale verhuizing heb je een verhuisbedrijf nodig die gespecialiseerd is internationaal verhuizen. Het verhuisbedrijf heeft dan verhuizers in dienst die jou zo goed mogelijk kunnen helpen zodat jij relaxed in het buitenland kan gaan wonen zonder enige kleine problemen op je pad. De gemiddelde kosten voor zo een verhuizing zijn moeilijk te zeggen, omdat het erg persoonlijk is en de prijs dus afhangt van jouw wensen. Je kunt het beste vrijblijvend offertes aanvragen via MOOVA. Jij geeft je wensen aan en zij zorgen ervoor dat je gratis offertes toegestuurd krijgt van verschillende verhuisbedrijven. Hoe handig is dit? Dan hoef jij niet meer met elk bedrijf apart contact op te nemen en kun jij je richten op het verhuizen naar Italië.

Documenten

Als je gaat emigreren is het verstandig om in Nederland bepaalde documenten goed te controleren. Denk hierbij aan bijvoorbeeld je paspoort/ID-kaart of rijbewijs. Wanneer deze niet lang meer geldig zijn is het verstandig om deze in Nederland te verlengen, want je wilt deze natuurlijk in Italië kunnen gebruiken. Tuurlijk kun je deze ook in Italië verlengen, maar je zult daar in het begin niet veel tijd voor hebben, omdat je heel veel andere dingen moet regelen. Maak ook kopieën van deze documenten in het geval van diefstal, verlies of schade.

Andere belangrijke zaken die je moet regelen wanneer je gaat emigreren naar Italië is om eventuele Nederlandse diploma’s op te vragen bij DUO om vervolgens contact op te nemen met NUFFIC. Misschien denk je nu dat je in Italië gaat werken en niet studeren, dus ook geen diploma nodig hebt om aan de onderwijsinstelling te tonen. Echter, is het vaak zo dat werkgevers in Italië naar je diploma vragen. Het is daarom handig dat je deze bij de hand hebt. Contact opnemen met NUFFIC dien je te doen omdat je in het buitenland voor je Nederlandse diploma’s een NUFFIC diplomabeschrijving dient te hebben.

Uitschrijven in Nederland

Wanneer je gaat verhuizen naar Italië moet je jezelf uitschrijven bij de gemeente waar je woonachtig bent. Je bent verplicht om dit te doen wanneer je wilt emigreren. Je kunt je tot 5 dagen voor je vertrek uitschrijven bij de gemeente. Sommige gemeenten willen dat je langs het gemeentehuis gaat om dingen te regelen en bij sommige gemeenten kan het gewoon online. Je kunt het beste contact opnemen met jouw gemeente om te vragen hoe jij dit het beste kunt doen.

Verzekeringen

Na je uitschrijving bij de gemeente dien je ook je zorgverzekering in Nederland op te zeggen. In Italië ben je via je werkgever automatisch verzekerd bij de publieke gezondheidszorg.

Het opzeggen van je zorgverzekering in Nederland kun je doen door middel van een speciaal opzegformulier wegens emigratie. Neem voordat je naar het buitenland vertrekt daarom contact op met je zorgverzekering om te vragen waar je dit formulier kunt vinden.

Belastingen

Vergeet ook niet voordat je gaat emigreren naar Italië je zaken bij de Nederlandse belastingdienst goed te regelen. Hiervoor kun je het beste contact opnemen met de belastingdienst zodat zij je zo goed mogelijk kunnen helpen, want wij weten jouw persoonlijke situatie natuurlijk niet. Als het goed is sturen zij je een formulier op waarbij je de vereiste velden dient in te vullen. Als er daarna nog meer dingen zijn die je moet regelen krijg je hier ook extra informatie over toegestuurd.

Pensioen en uitkering

Krijg jij een pensioen vanuit Nederland? Dan is het verstandig om contact op te nemen bij jouw eigen pensioenfonds om te vragen hoe het zit met het ontvangen van je pensioen in het buitenland. Ook is het verstandig om voor de zekerheid even contact op te nemen met de Sociale Verzekeringsbank. Wanneer je gaat emigreren gelden er ook andere regels voor je uitkering. Neem hierover contact op met het UWV of desbetreffende gemeente. Regel dit goed, want in het buitenland wil jij natuurlijk niet zonder inkomsten komen te zitten en de sociale zekerheid is in Italië toch weer anders geregeld dan in Nederland.

Codice Fiscale

Een van de belangrijkste dingen die je in Italië moet hebben is je ‘codice fiscale’. Dit kun je het beste ook van tevoren via de Italiaanse ambassade regelen of per direct bij je aankomst in Italië. Het ‘codice fiscale’ is je Italiaanse fiscaal nummer dat je letterlijk voor alles nodig zult hebben. Je hebt dit nummer nodig bij belangrijke zaken, zoals bij overheidsinstanties of bijvoorbeeld wanneer je een bankrekening wilt openen. Maar je zult het ook nodig hebben bij het afsluiten van een telefoonabonnement of het afsluiten van gas, water en licht. Zo zie je maar, het wordt letterlijk overal gebruikt. Wanneer je dit nummer niet hebt zul je deze zaken in Italië ook niet kunnen afsluiten/regelen.

Hoe vraag je een codice fiscale aan?

Het codice fiscale is uiteindelijk een groene pas waarop je fiscaal nummer staat. De aanvraag voor je ‘codice fiscale’ kun je of in Nederland regelen of op je nieuwe adres in Italië.

In Nederland aanvragen

Je kunt naar de Italiaanse ambassade of consulaat in Nederland. Omdat Nederland een land is uit de Europese Unie heb je voor deze aanvraag alleen je paspoort of identiteitskaart nodig. Mensen uit andere landen van buiten de Europese Unie hebben voor deze aanvraag veel meer documenten nodig. Je vult het aanvraagformulier in en daarna wordt de pas naar je huisadres gestuurd en heb je deze nog vóór je vertrek naar Italië binnen.

In Italië aanvragen

Een andere manier waarop je de pas kunt aanvragen is bij aankomst in Italië. Je hebt hiervoor ook alleen je paspoort nodig. Je dient je dan te melden bij een belastingkantoor in Italië ofwel ‘l’Agenzia delle Entracte’. Je vult hier een formulier in en krijgt de pas later op je nieuwe adres in Italië binnen.

Inschrijven bij de gemeente in Italië

Wanneer je langer dan drie maanden in Italië verblijft dien je jezelf in te schrijven bij de gemeente. Dit is het moment dat je de documenten nodig hebt die je hopelijk voor je aankomst in Italië al geregeld hebt.

Soorten inschrijving

In Italië kun je je op twee verschillende manieren inschrijven. De eerste manier wordt de ‘residenza’ genoemd. In dit geval heb je een officiële verblijfadres in Italië. De tweede manier is de ‘domicilio’. In dit geval sta je nog steeds ingeschreven bij een Nederlandse gemeente en heb je bijvoorbeeld een tweede huis in Italië.

Wat heb je nodig voor de inschrijving bij de Italiaanse gemeente?

Je kunt het beste wanneer je nog alles aan het uitzoeken bent in Nederland ook de website van de gemeente waarin je gaat wonen in Italië raadplegen. Vaak hebben zij dan een ‘richiedere residenza UE’ pagina. Dit is de pagina voor ‘residentie aanvragen voor ingezetenen van de EU’. Dit verschilt echter heel erg per gemeente. Een gouden tip is om lid te worden van Facebook groepen van mensen die al naar Italië zijn geëmigreerd. Hier zijn er veel mensen die hun ervaringen delen en die je ook vragen kunt stellen wanneer je er even niet uitkomt.

Wat heb je nodig bij het inschrijven? Zoals eerder aangeven is dit per gemeente anders, maar over het algemeen zijn het de volgende documenten die nodig zijn:

  • Je hebt een geldig paspoort nodig of identiteitskaart
  • Het officiele aanvraagformulier die je online kunt vinden en deze moet volledig ingevuld zijn. Dit formulier heet ‘Modello di dichiarazione di residenza’.
  • Bewijs van een zorgverzekering waarop staat dat deze ten minste één jaar geldig is of een bewijs van inschrijving van het Italiaanse ziekenfond. De ’tesserasanitaria’.
  • Een werkgeversverklaring of een recent bankafschrift. Dit is nodig om aan te kunnen tonen dat je genoeg liquide middelen hebt om in Italië te kunnen wonen.
  • Een bewijs dat je in Italië woont. Dit kan een bijvoorbeeld een huur- of koopcontract zijn.
  • Een uittreksel van het Nederlandse Bevolkingsregister. Let op, deze moet internationaal zijn. Dit betekent dat het document gelegaliseerd moet worden.
  • Een bewijs van uitschrijving uit de Nederlandse gemeente. Let op, deze moet ook internationaal zijn, dus moet dit document ook gelegaliseerd worden. Wanneer je deze documenten niet legaliseert zijn deze niet geldig in Italië.
  • Je ‘codice fiscale’. Dit is je Italiaans fiscaal nummer.

Hoe kom je aan deze documenten?

De nodige inschrijfformulieren kun je op de website van de gemeenten in Italië vinden. De ’tessera sanitaria’ is een wat lastiger onderdeel van deze procedure. Je hebt namelijk alleen recht op deze verzekering wanneer je al in Italië woont of werkt. Dit is waarschijnlijk nog niet het geval, omdat je nu bezig bent met je inschrijving. Daarom bieden de wat grotere maatschappijen in Italië tijdelijke ziektekostenverzekeringen van maximaal één jaar aan. In dit geval moet je wel rekening houden met het feit dat zo een verzekering echt alleen het minimale vergoed. Denk hierbij aan noodgevallen waarbij je naar de eerste hulp moet. Wil je naar de huisarts of tandarts? Dan zijn deze kosten voor je eigen rekening. Zo een polis kost je alleen al ook rond de €400. Je kunt dit natuurlijk afsluiten, maar het beste wat je kunt doen is zodra je op de rails bent in Italië om de ’tessersa sanitaria’ aan te vragen. Zoals je eerder hebt kunnen lezen kun je de ‘codice fiscale’ bij de Italiaanse ambassade in Nederland aanvragen of in Italië zelf.

Wanneer je alles hebt ingeleverd wordt je later bezocht door de Italiaanse politie. Dit is niks ernstig, maar ze komen gewoon kijken of je daadwerkelijk op het aangegeven adres woont. Ben je niet thuis? Dan moet je later langs het politiebureau.

Italiaanse bureaucratie

Italianen staan bekend om het rustige leven dat ze leiden. Dit zit in hun cultuur. Ze zullen niet al teveel moeite voor iets doen wanneer dit niet hoeft. Als er dus niet hard gewerkt hoeft te worden zullen ze dit gewoonweg ook niet doen. Wel moeten we zeggen dat het in de grotere steden tegenwoordig allemaal wel iets sneller gaat, maar in de kleinere dorpen helaas niet. In Italië kun je er daarom dan ook beter voor zorgen dat je teveel documenten meeneemt naar overheidsinstanties dan te weinig. Elke keer wanneer je een document mist bij een afspraak hoe langer de procedure zal duren. Je kunt in Italië beter langs de ‘anagrafe’ ofwel de burgerlijke stand om je zaken te regelen dan dit online proberen te doen. Uit ervaring is gebleken dat online je zaken regelen in Italië niet erg verstandig is. Italianen zijn hier nog best ouderwets in. Maak dus een afspraak bij de ‘anagrafe’ en neem al je documenten mee. Om een lang verhaal kort te maken: als al je documenten goed zijn gekeurd en bestempeld, wordt je binnen 40 dagen ingeschreven bij de gemeente. Het is hierna dat de politie dan langskomt voor de controle om te kijken of je daadwerkelijk op het opgegeven adres woont. Na 5 jaar kun je een permanente verblijfsvergunning aanvragen.

Studeren in Italië

Je hebt een bewijs van inschrijving nodig van de universiteit waaraan je gaat studeren in Italië. Ook moet je verzekerd zijn, maar in dit geval hoeft dat niet via een Italiaanse zorgverzekering te zijn. Je kunt je Europese verzekeringspas (EHIC) gebruiken. Je moet ook in het bezit zijn van een bewijs van het Europese onderwijsprogramma en moet je kunnen aantonen dat je genoeg inkomsten zult hebben tijdens je studie in Italië.

Tot slot

Zoals je hebt kunnen lezen zijn er veel zaken die je goed moet regelen. Wanneer je dit goed doet kun je met een gerust hart naar Italië verhuizen. We hopen dat dit artikel je goed heeft kunnen helpen en voor vragen kun je natuurlijk altijd mailen.

Betrouwbare verhuizers over de vloer?

Ontdek binnen een paar minuten welke verhuisbedrijven het best passen bij jouw verhuizing.

nv-author-image

Anna Rami

Verhuizen. Sommigen doen het om de paar jaar, anderen blijven tientallen jaren op hetzelfde adres wonen. Ik heb tot nu toe in vijf verschillende landen gewoond en het leek me leuk om daar wat over te schrijven;)