Meteen naar de inhoud

Adreswijziging doorgeven

Adreswijziging doorgeven

Wanneer je gaat verhuizen moet je natuurlijk wel je adreswijziging doorgeven bij verschillende instanties. Dit is zeker wel een van de belangrijkste taken tijdens een verhuizing. Heb je nog nooit eerder een adreswijziging doorgegeven en heb je geen idee waar je moet beginnen? Dit is volkomen normaal en we kunnen je vertellen dat heel veel mensen in hetzelfde schuitje zitten als jij.

Adreswijziging doorgeven aan wie?

Hoe moet je nu eigenlijk weten bij welke instanties je de verhuizing zelf moet doorgeven en welke instanties automatisch bericht krijgen van jouw verhuizing? Bestaan die eigenlijk wel of moet je dit allemaal zelf doen? Voor al deze vragen en meer adviseren wij je om dit artikel goed door te lezen. Wij hebben namelijk geprobeerd om alles zo simpel mogelijk voor je samen te vatten zodat wij je kunnen helpen met het doorgeven van je adreswijziging voor je verhuizing. Lees dus gauw verder!

Verhuizing doorgeven bij de gemeente

Je adreswijziging doorgeven wanneer je ergens anders gaat wonen doe je bij de gemeente. Dit moet je dan natuurlijk wel zelf doorgeven bij de nieuwe gemeente waarin je gaat wonen en niet bij je oude gemeente. Misschien blijf je binnen dezelfde gemeente wonen. In dit geval hoef je dan alleen je adreswijziging door te geven.

Zoals je eerder hebt kunnen lezen moet je wanneer je vanuit een andere gemeente gaat verhuizen naar een nieuwe gemeente dit aangeven bij de nieuwe gemeente. Hierbij dien je jezelf aan te melden als nieuwe inwoner. Dit is dan waarschijnlijk omdat je daar en huis hebt gekocht of misschien een huis hebt gehuurd. In dit geval hoef je je dan ook niet meer uit te schrijven bij de oude gemeente, want de nieuwe gemeente doet dit dan automatisch voor je.

Bewijs van uitschrijving

Zoals je hebt kunnen lezen hoef je jezelf dan ook niet meer uit te schrijven bij je oude gemeente, want dat doet de nieuwe gemeente automatisch voor je. Bij het doorgeven ontvang je ook een bewijs van uitschrijving. Dit is een verklaring van de gemeente die wordt afgegeven waarop staat dat je officieel bent uitgeschreven.

Basisregistratie Personen (BRP)

Wanneer je de verhuizing bij de gemeente doorgeeft, voert deze jouw nieuwe gegevens automatisch door in de Basisregistratie Personen (BRP). Je adreswijziging doorgeven kan op verschillende manieren.

Langs bij het gemeentehuis

Je kunt een afspraak maken om langs te gaan in het gemeentehuis. Daar kun je aan de balie je adreswijziging doorgeven. Vervolgens zal de gemeente sommige instanties op de hoogte brengen van jouw verhuizing. Vergeet trouwens niet een geldig legitimatiebewijs mee te nemen!

Schriftelijk doorgeven

Heb je geen tijd om langs het gemeentehuis te gaan? Dan kun je de verhuizing ook schriftelijk doorgeven.

Online wijzigen

Gelukkig hebben tegenwoordig steeds meer gemeenten de optie om je zaken online te regelen. Dit kun je doen met je DigiD. Je logt dan gewoon in en kunt alles digitaal melden. Wel is het verstandig om voor deze optie eerst de website van de desbetreffende gemeente te raadplegen, want misschien heeft de andere gemeente deze optie nog niet.

Wanneer moet je de wijziging doorgeven?

Je moet je verhuizing binnen 4 weken vóór of uiterlijk 5 dagen na je verhuizing doorgeven. De datum die je noteert op de aangifte als verhuisdatum is dan ook de officiële datum van de verhuizing. Kies je voor de optie om uiterlijk 5 dagen ná je verhuizing de wijziging door te geven? Dan wordt de aangiftedatum als verhuisdatum genoteerd. Let goed op dat alles op tijd doorgeeft, want gemeenten kunnen je een boete van maximaal €325,00 opleggen wanneer je dit niet doet. Heb je alles wel netjes op tijd kunnen regelen? Dan is het verstandig om altijd je schriftelijke bevestiging te bewaren.

Instanties die ingelicht worden door gemeente

De gemeente geeft na jouw adreswijziging de wijziging door aan een aantal instanties. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om:

  • Belastingdienst
  • Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)
  • Politie
  • RDW
  • Sociale Verzekeringsbank (SVB)
  • Ziekenhuizen
  • Zorgverzekeraars

Het is erg tijdbesparend dat je al deze instanties niet zelf op de hoogte hoeft te brengen van je nieuwe adres. Let wel op dat het soms een paar weken kan duren voordat alle wijzigingen zijn doorgevoerd. Daarom is het in de tussentijd misschien verstandig om de nieuwe bewoners van je oude adres te vragen om post voor je te bewaren zodat jij deze later kunt ophalen. Bekijk meer instanties die automatisch worden bericht bij een verhuizing.

Verhuisservice voor je post

Je kunt ook een verhuisservice gebruiken voor de post. Dit kun je doen bij PostNL, maar zeker ook bij andere postbedrijven. Het handige aan dit systeem is dat je alleen je nieuwe woonadres moet doorgeven aan het postbedrijf en dat zij verder alles voor je regelen. Zo hoef je niet nog een keer langs je oude adres voor post én hoef je ook geen losse verhuisberichten meer te versturen naar bedrijven, want je zul je post op het nieuwe adres ontvangen. Wel vraagt het postbedrijf hier een kleine vergoeding voor.

Tot slot

Zoals je hebt kunnen lezen moet je wel het een en ander regelen voor dat je adreswijziging compleet is. Doe dit op tijd zodat andere instanties je adreswijziging ook op tijd binnen zullen hebben. Weet je niet zeker hoe dit in jouw gemeente werkt? Dan kun je natuurlijk ook altijd hun website raadplegen. Kun je hier online op hun website niks over vinden? Dan kun je ook altijd telefonisch contact opnemen met de desbetreffende gemeente zodat een medewerker jou hierbij kan helpen.

Betrouwbare verhuizers over de vloer?

Ontdek binnen een paar minuten welke verhuisbedrijven het best passen bij jouw verhuizing.

nv-author-image

Anna Rami

Verhuizen. Sommigen doen het om de paar jaar, anderen blijven tientallen jaren op hetzelfde adres wonen. Ik heb tot nu toe in vijf verschillende landen gewoond en het leek me leuk om daar wat over te schrijven;)